وبلاگ کارنو

 

   

کمد فلزی بایگانی چیست؟

یکی از انواع متدول سیستم های بایگانی و نگهداری اسناد در دنیا کمد فلزی است این محصول با توجه به قدمت خود از دیر باز جهت نگهداری و آرشیو اسناد مورد استعمال قرار میگرفته است تقریبا در هر محیط اداری کمد های فلزی به چشم میخورند که در اندازه های یکسان و شکل و شمایل همیشگی  خودنمایی میکنند تا سالیان متمادی این کمد ها کاملا بی رقیب بودند تا اینکه با ورود انواع قفسه های ریلی و کمد های ام دی اف و کشو های فلزی و چوبی نگهداری اسناد همچنین استفاده از فایل های کشویی کاربران با تنوع بیشتری از قفسه های ثابت روبرو شدند و دیگر کمد فلزی بایگانی تنها گزینه قابل انتخاب نبود از اینرو در طراحی و تولید انواع کمد فلزی بایگانی تغییراتی صورت گرفت که در حال حاضر تنوع قابل ملاحظه ای را شامل می شود قفسه های فلزی از چند بخش تبدیل شده اند:

ستون ها : هر قفسه فلزی از چهار عدد ستون در چهار طرف خود تشکیل شده است، ستون ها به دو صورت پانچ و ساده تولید میشوند در کمد فلزی با ستون پانچ شده قابلیت تغییر ارتفاع طبقات موجود و در کمد فلزی با ستون ساده (غیر پانچ) این امکان میسر نخواهد بود ضخامت ورق ها معمولا بین 0.8 تا 1 میلی متر در نظر گرفته می شود.

خار طبقه: سینی طبقات از طریق چهار عدد پینِ کوچک در چهار طرف که به ستون ها متصل هستند بر روی ستون قرار می گیرد ضخامت پین طبقات معمولا 2 میلی متر است تا استقامت کامل برای نگهداری سینی طبقات در شرایط بارگذاری شده را دارا باشد.

طبقات: جهت نگهداری انواع کالا یا اسناد نیاز به طبقه های نگهدارنده یا سینی است در کمد فلزی بایگانی طبقات بر روی پینِ طبقات قرار می گیرند و آزادانه قابلیت جابجایی دارند بسته به نوع کالا یا سندی که بر روی سینی طبقات قرار می گیرد طراحی و ضحامت ورق متفاوت است و معمولا بین 0.8 تا 2 میلی متی می باشد.

بازو های افقی: به منظور اتصال ستون ها به یکدیگر و کلاف شدن کمد ها از بالا و پایین توسط بازو های افقی به یکدیگر متصل می گردند این بازوها پایداری کمد را افزایش می دهند و امکان قرار گرفتن سینی طبقات در فواصل مشخص بر روی پین را میسر میسازند در هر دهانه از کمد بایگانی فلزی حداقل چهار عدد بازوی افقی در نظر گرفته میشود. همچنین برای بارهای حجیم این بازوها در تمامی طبقات قفسه فلزی بایگانی تکثیر شده و امکان نگهداری کالاها با وزن های سنگین و نیمه سنگین را ممکن میسازند.

شاسی: قفسه های فلزی بایگانی بر روی شاسی قرار میگیرند و شاسی به مانند فونداسیون سیستم بایگانی ریلی عمل می نماید و باعث استواری و ایمنی سیستم میشود. همچنین سیستم گیربکس و چرخ ها نیز در شاسی تعبیه می شوند.

گیربکس: کمد فلزی بایگانی پس از بارگذاری توسط اسناد یا کالا وزن قابل ملاحظه ای را در بر می گیرد به همین جهت، حرکت کمد های فلزی تنها با نیروی فیزیکی کاربر امکانپذیر نخواهد بود به این منظور سیستم گیربکس در قفسه های فلزی بایگانی در نظر گرفته شده  که نیروی وارده توسط کاربر را به شکل تصاعدی افزایش داده و حرکت یونیت های بایگانی را بسیار آسان میکند.

چرخ ها: سیستم حرکتی در کمد فلزی بایگانی توسط اربر به فرمان و از فرمان به گیربکس و از گیربکس به چرخ ها منتقل می گردد چرخ های قفسه فلزی از جنس چدن تهیه می شوند و مقاومت بالایی در برابر فشار و ساییدگی دارند.

ریل: تحتانی ترین بخش سیستم بایگانی ریلی فلزی ریل است ریل کمد فلزی بر روی زمین فیکس شده و چرخ ها روی ریل حرکت میکنند جنس زیل ها از میلگرد های فلزی و قطر آن بسته به نوع چرخ متغیر بوده بهترین نوع ریل به کار گرفته شده در قفسه فلزی ریلی نواعی از ریل هستند که در زیر آنها تسمه فلزی نصب شده تا چرخ با زمین تماس نداشته باشد و از اصطکاک چرخ می کاهد.

فرمان: در جلوی کمد ریلی فلزی فرمان تعبیه شده به وسیله فرمان کمد ها در عرض به سمت چپ و راست کاربر جابجا شده و راهرو مورد نظر کاربر باز میشود قرمان قفسه ریلی فلزی از جنس آلومینیوم تهیه و تعدادی غربیلک برای حرکت بر روی آن تعبیعه شده است.
قفل مرکزی: برای امنیت کمد ریلی فلزی قفل مرکزی در انتهای قفسه ها نصب شده و امکان قفل کلیه قفسه ها را به کاربر می دهد در اینصورت هیچ یک از کمد ها امکان باز شدن ندارند، قفل مرکزی از قسمت شاسی اخرین کمد ریلی بر روی زمین نصب می شود و سیستم را قفل می کند.

کاور ها: در دو طرف (جلو و پشت) قفسه ریلی فلزی کاور ها مانع از دیده شدن و دسترسی به اسناد یا کالای داخل سیستم هستند کاور ها معمولا از جنس ورق های فلزی تولید شده و در مواردی که متقاضی تمایل داشته باشد امکان نصب کاور های  MDF نیز موجود است کاور ها تاثیرگذار ترین فسمت در زیبایی کمد فلزی بایگانی هستند.

درب و قفل: در انتهای کمد فلزی بایگانی جهت عدم دسترسی به اسناد یا جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل سیستم درب و قفل مرکزی نصب میشود درب ها به صورت دو لت و دارای دستگیره و قفل هستند.

سقف: بالاترین قسمت کمد فلزی سقف قرار دارد که در امتداد سینی طبقات به کار رفته درحالت قفل مرکزی که راهرو بسته است سقف قفسه از ورود هر گونه گرد و غبار یا مایعات در صورت ترکیدگی تاسیسات در سقف کاذب جلوگیری میکند.

 

 

 

 

 

اطلاعات تماس با کارنو

 

 

 

 

تلفن تماس :  1402 48 22 021

 

پست الکترونیک :    info[at]karnoshelves.com

 

آدرس : تهران ، خیابان شریعتی ، نرسیده به خیابان ملک ، شماره 604

 

عضویت خبر نامه